Onzin van Goedkoop en Duurkoop

De onzin van goedkoop en duurkoop

Onzin van Goedkoop en Duurkoop

Dit is een column van www.geldenrecht.nl/

Uitspraken als goedkoop is duurkoop, ben ik het niet mee eens. Ook de uitspraak “dat is goedkope troep”, is een foute uitspraak. Het zijn allemaal uitspraken die het idee geven dat iemand mindere spullen heeft als deze goedkoper zijn. En dat vind ik niet waar. Prijs/kwaliteit is het belangrijkste en de prijs moet aansluiten bij het gebruik.

Een Iets minder erge uitspraak, maar die eigenlijk hetzelfde zegt ‘voor kwaliteit moet je betalen’. Alsof iets dat niet duur is dus ook niet van hoge kwaliteit kan zijn. Allerlei testende clubs en andere reviewers laten zien dat een goedkopere variant vaak als beste uit de bus komt, door lagere reclame kosten kunnen zij betere producten maken. Veel beter dan de dure tegenhangers van de grote merken. Deze geven veel geld uit aan sales en hebben een grotere winstmarge op producten.

Merkkleding kopen of merkloze kleding kopen?

Wanneer je duurdere spullen koopt wordt je niet perse gelukkiger dan een mens die dit niet doet. Belangrijker is om je af te vragen of je iets terug verdient.
Alleen maar naar de kwaliteit kijken, zou de enige vraag moeten zijn of u het prijsverschil tussen de duurdere en de goedkopere het waard is, wanneer iets langer meegaat dan kan je ook voor een duurder product gaan. Dat is lastig te bepalen! Van tevoren kunt u niet inschatten hoe lang iets meegaat. Ook niet of het goed zal zitten of smaken en of andere mensen het mooi vinden. Dit is ook niet te zeggen van de duurdere aankoop. De dure optie kan tegenvallen, de goedkope kan juist alleen maar meevallen en dus een aangename verrassing opleveren.

Alleen naar de aanschafprijs kijken kan hier ook eigenlijk helemaal niet. Het gevoel speelt immers mee,  en zelfs veel sterker dan wij zelf mogen denken. Voelt u zich beter met merkkleding aan? Dan wilt u voor dat betere merkgevoel ook wel betalen. Dát u zich in merkkleding prettiger voelt, kan ook weer vele oorzaken hebben. Denk aan reclame en aan wat andere mensen voor mening hebben over uw kleding.

Reclame?
Absoluut niet te vergeten is de invloed van reclame. Mensen denken altijd dat A-merken altijd het beste zijn. Dat hoeft niet zo te zijn. Komt dat door reclame?

 

Leave a Comment